Full width home advertisement

Update_your_free_e_book

Post Page Advertisement [Top]

فقدان الشغف!


الفترة دى كل ما افتح أكونت اى حد غالباً بلاقيه مكتئب، يا بيشتغل بالعافية، يا بيقول للناس انا هقفل حسابى شوية .... يا إما وصل فى حياته لدرجة الجمود .. ومبقاش حاسس باهتمام ناحية اى حاجة و(أى حد).
تقعد مع نفسك تدور على الغلط فين متعرفش !! .. طب فين الحماس و الإهتمام افى حياتك متفهمش راحوا فين؟

اللى عايز أقوله ... الحالة دى جابت اخرها معايا النهاردة، وبعيداً عن اى حاجة حصلتلى كشخص ... حابب أنقل اللى وصلتله.

1- بتيجي عليك اوقات بتبقى نفسك تلاقى حد كبير تسأله فى حاجات (انت نفسك واثق ان محدش هيعرفها غيرك) ...
السبب فى الموضوع دة: انت بعيد عن ربنا ... أوى
الحل فى الموضوع دة: "إذا سألت فاسأل الله واذا استعنت فاستعن بالله" ولكن اتعلم الأول إزاى تسأل ربنا و تستعين بيه ...
ومبدأياً .. أصلح صلاتك ... و دى تشمل عددها، ووقتها، وكيفيتها.
النهاردة تذكرت دعائى عند الكعبة و احساسي وانا بدعى ... ولاحظت ان اكثر شئ ملفت فى الدعاء هناك كان: التركيز فى الدعاء ... كنت مركز فى كل كلمة بقولها وانا بنطقها وعارف انا بقولها ليه + الصلاة.

2- بتيجي عليك أوقات تفقد الحماس فى شغلك.
السبب: فيه قاعدة فى البيزنس مهمة جداً لأى شركة ... خلى عين على منتجك .. وعين على المنافس ..... انما لو عينيك الإتنين على المنافس هتتعب نفسيا ومش هتتطور.

بمعنى، ربنا مخلقناش على خط واحد ... مش معنى انك تحت الخط النهاردة انك هتفضل تحت على طول .. و مش معنى ان فيه حد تانى فوق الخط النهاردة انه هيفضل فوق على طول.
الحل: طول مانت عينك على الناس الناجحة فى شغلها بشكل مبالغ فيه، عمرك ما هتلاقى نفس انك تشتغل شغلك أصلا .. لأنك هتحط نفسك فى مقارنة من شقين:
الشق الأول انك بتقارن نفسك بحد بقاله عشر سنين بيشتغل مثلا فبالتالى بتستصغر شغلك و بتستهيفه و بتعمله من غير حماس.
الشق الثانى انك لو فهمت الشق الاول هتلاقى نفسك بتقول اه دة بقالة عشر سنين وانا لسة بادئ فهتقبل بوضعك ومش هتطور برضه.

من الأخر ... خلى عين على الناس .. و عين فى شغلك .. متفضلش على طول فاتح الفيس ومتابع الناس من غير ما تضيف انت شئ جديد .. أى شئ .. لأنك بمرور الوقت هتكتئب وانت عمال تصقف لنجاحات وانت لسة قاعد مكانك .. ولأنك بببساطة متعرفش امتى هتيجي اللحظة اللى هتفرق فيها عن الناس دى وتطلع فوق الخط بتاعهم ....
أنا فى يوم كنت بكتب على البلوج ومحدش بيقرأ .. و فى اليوم التانى على طول كان عندى 1500 فولور كلهم على عيني وراسى طبعا.

فالخلاصة :) .. استعن بالله ولا تعجز .. وعيش حياتك بطريقتك مش بطريقة غيرك ...
وبيج طوووظ فى أى حد عايز يمشيك على مزاجه (( و اتق الله حيثما كنت واتبع السيئة الحسنة تمحها )) :)

أحمد وائل


No comments:

Post a Comment

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib